Perspektywy i wyzwania na nowy rok szkolny
Około 5 milionów uczniów właśnie rozpoczyna nowy rok szkolny. Inauguracja nauki to dobry moment na refleksję związaną z perspektywami i wyzwaniami stojącymi przed uczniami, rodzicami, nauczycielami, dyrektorami szkół i całym systemem edukacji. Nie można też zapomnieć o instytucjach prowadzących placówki edukacyjne – zwłaszcza jednostkach samorządowych. Co przyniosą najbliższe miesiące dla polskiej oświaty? I czy przynajmniej niektóre problemy doczekają się trwałego rozwiązania?
2022-09-01, 09:18

Uchodźcy z Ukrainy

Trwająca od lutego br. rosyjska agresja na Ukrainę wywołała kryzys uchodźczy na skalę nieobserwowaną w Europie od dziesiątek lat. Chociaż natężenie ruchu na granicy polsko-ukraińskiej jest dzisiaj wyraźnie mniejsze niż kilka miesięcy temu, to wciąż w Polsce przebywają setki tysięcy obywateli Ukrainy, w tym bardzo wiele dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Od września br. część z nich będzie się uczyć zdalnie – w ramach ukraińskiego systemu edukacyjnego. W wielu wypadkach równocześnie ich rodzice podjęli decyzję o rozpoczęciu bądź kontynuowaniu nauki stacjonarnej w polskich szkołach.

Szkoły w Polsce systematycznie wdrażają rozwiązania i praktyki, które można scharakteryzować jako elementy edukacji włączającej. Celem tych działań jest stworzenie warunków umożliwiających rozwój indywidualnego potencjału poszczególnych uczniów. Podjęto również kolejne wyzwanie – wojna w Ukrainie i napływ fali uchodźców, a co za tym idzie, także setek tysięcy nowych uczniów w polskich szkołach. To dodatkowo pokazało, jak ważne są wszelkie inicjatywy zmian systemowych w zakresie modernizacji i cyfryzacji edukacji  – stwierdza Małgorzata Simonides, Dyrektor Działu Rozwoju Nowych Produktów WSiP SA.

Przedstawiciele Ministerstwa Edukacji i Nauki wskazywali, że opierając się na danych za poprzedni rok szkolny, mowa jest o około 200-400 tysiącach dzieci i młodzieży z Ukrainy na różnych poziomach edukacji w Polsce. Największe skupiska osób uciekających przed wojną i jej skutkami to domena dużych miast, i to właśnie w nich mogą być obserwowane największe trudności związane z zapewnieniem odpowiednich warunków do nauki dla wszystkich zainteresowanych uczniów. Nadal będą też funkcjonować oddziały przygotowawcze dla tych uczniów z Ukrainy, którzy nie posługują się językiem polskim na poziomie umożliwiającym efektywną naukę razem z polskojęzycznymi rówieśnikami.

Wynagrodzenia nauczycieli – możliwe protesty

Temat, będący od dekad jednym z dyżurnych zagadnień związanych z systemem edukacyjnym w Polsce, to warunki pracy nauczycieli i poziom ich wynagrodzeń. Przed rozpoczęciem roku szkolnego 2022/23 nie zabrakło gorącej wymiany zdań pomiędzy przedstawicielami Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz organizacjami związkowymi działającymi w oświacie. Rządowe propozycje wzrostu wynagrodzeń od stycznia 2023 roku o 9 proc., są odległe od oczekiwań związkowców, wskazujących na potrzebę nawet 20 proc. wzrostu płac i to już od września 2022 roku. Również samorządowcy zwracają uwagę na konieczność wzrostu nakładów na edukację w budżecie państwa.

Zbyt niskie nakłady na edukację w Polsce to rzeczywistość nie tylko ostatnich lat. Ten systemowy problem towarzyszy nam od długiego czasu i dotyka nie tylko nauczycieli, dyrektorów, czy organów prowadzących szkoły. Popatrzmy na niego całościowo, w kontekście wszystkich podmiotów zaangażowanych w tworzenie systemu edukacyjnego. Z perspektywy naszego wydawnictwa, wszakże edukacyjnego, ostatnie miesiące to m.in. drastyczny wzrost kosztów związanych chociażby z energią czy transportem i szeroko rozumianą logistyką. Nałożyły się na to trudności surowcowe – z dostępnością różnych rodzajów papieru i kartonu. Wzrosły koszty różnorakich usług poligraficznych – nie tylko druku, introligatorni czy konfekcjonowania. Mamy zatem nadzieję, że adekwatnie do sytuacji ekonomicznej na rynku surowców i usług poligraficznych zareaguje strona rządowa, zwiększając kwotę dotacji na szkolne podręczniki i zeszyty ćwiczeń. Istotnym katalizatorem są przy tym różnice kursowe, postpandemiczne i w wielu wypadkach de facto gratisowe (!) zapewnienie elektronicznych materiałów edukacyjnych do nauki zdalnej w okresie 2020-2022 oraz załamanie części produkcji importowanej. Nie można też pominąć masowych już dodruków podręczników i obudowy edukacyjnej dla uczniów ukraińskich w Polsce – podkreśla Waldemar Czerniszewski, Dyrektor Wydawniczy WSiP S.A.

Rodzice z niepokojem przyjęli decyzję Związku Nauczycielstwa Polskiego z końca sierpnia br. o ogłoszeniu pogotowia protestacyjnego Obawy są związane przede wszystkim z możliwością dalszej eskalacji konfliktu, a nawet ogłoszenia strajku. To oznaczałoby konieczność zorganizowania opieki pozaszkolnej dla najmłodszych, co w połączeniu z obowiązkami zawodowymi rodziców nie zawsze jest możliwe. Na dodatek w wielu miejscach Polski notowane są braki kadrowe w szkołach, a to pogłębia frustrację wielu nauczycieli walczących o poprawę warunków pracy.

Nowa matura i inne zmiany systemowe

Chociaż do najbliższej sesji egzaminów maturalnych pozostało ponad 8 miesięcy, to dla uczniów ostatnich klas liceów ogólnokształcących jest to temat bardzo istotny już od pierwszych dni nauki w nowym roku szkolnym. Pewnym utrudnieniem może być fakt, że najbliższy egzamin maturalny zostanie przeprowadzony w nowej formule. To sprawia, że uczniowie myślą o nim z większymi niż zazwyczaj obawami.

Zmiany organizacyjne w tym zakresie są również pokłosiem przeprowadzonej likwidacją gimnazjów – do egzaminu dojrzałości w przyszłym roku przystąpią po raz pierwszy absolwenci 8-letniej szkoły podstawowej i 4-letnich liceów ogólnokształcących.

Nowe wymagania maturalne sprawiają, że uczniowie jeszcze intensywniej, niż w latach poprzednich, szukają wszelkich form pomocy w nauce. Tym razem niezwykle istotna będzie odpowiednia selekcja materiałów, bo szczególnie w Internecie wciąż jest dostępnych wiele treści, które dotyczą formuły egzaminów maturalnych z lat poprzednich. Wiemy, jakim zaufaniem darzą nasze wydawnictwo uczniowie i nauczyciele, dlatego przygotowaliśmy zupełnie nowe repetytoria dla maturzystów, uwzględniając nie tylko nową formułę matury, ale także zmieniające się potrzeby młodych ludzi, przygotowujących się do egzaminuzaznacza Małgorzata Deszczyńska, Dyrektor Marketingu WSiP S.A.

Nowa formuła matur to nie jedyna nowość, którą przyniesie rozpoczynający się rok szkolny. W szkołach ponadpodstawowych pojawi się nowy przedmiot – Historia i Teraźniejszość. Istotnie została zmieniona podstawa programowa Edukacji dla Bezpieczeństwa.

Ponadto na szkoły podstawowe nałożono obowiązek zapewnienia uczniom ciepłych posiłków i możliwości ich spożycia na terenie placówki. Natomiast liczba długich zwolnień z wychowania fizycznego ma zostać zredukowana poprzez wprowadzenie zasady, że w tym zakresie będą honorowane wyłącznie zalecenia lekarzy specjalistów, a nie jak dotąd – także rodzinnych.

Potrzeba wdrażania nowych technologii

Czas pandemii i wprowadzonej wówczas nauki zdalnej pokazał, jak duże potrzeby w zakresie technologicznym ma cały system polskiej edukacji. Prowadzenie zajęć poza klasą było wyzwaniem nie tylko dla nauczycieli i uczniów, ale także dla rodziców. Zdobyte w ten sposób doświadczenia już procentują, ale warunkiem niezbędnym do osiągnięcia trwałego postępu technologicznego jest dalsze i konsekwentne informatyzowanie szkół. Tylko poprzez zapewnienie dostępu do cyfrowych narzędzi i aplikacji wspierających pracę nauczycieli oraz naukę ich podopiecznych, uzyskamy odporność na nieprzewidziane sytuacje w przyszłości i systemowo zapewnimy indywidualizację nauczania powiązaną z edukacją włączającą.

Chociaż nic nie wskazuje na to, że powszechna nauka zdalna będzie znowu codziennością w polskich szkołach, to takiego pandemicznego scenariusza nie można całkowicie wykluczyć. Dlatego informatyzacja szkół i podnoszenie cyfrowych kompetencji nauczycieli, to procesy, które powinny trwać cały czas, bez względu na to, jak aktualnie wygląda organizacja pracy w edukacji. To także jeden z powodów, dla których coraz więcej nauczycieli decyduje się na wykorzystanie w relacjach z uczniami nowoczesnych rozwiązań, takich jak internetowe platformy edukacyjne.

KONTAKT / AUTOR
Adrian Hinc
Kierownik ds. Komunikacji w mediach cyfrowych
WSiP S.A.
668 030 401
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.